DOOH – för digital marknadsföring
DOOH står för Digital Out Of Home. Det är ett verktyg för att skapa digitala reklamytor – ytor som drar till sig uppmärksamhet och därmed ger lönsamhet.
Det finns så många konstiga förkortningar, och de som känner till dem slänger gärna dem omkring sig ganska vårdslöst. Utan att bry sig om att alla inte är lika insatta. Ta “DOOH” till exempel. Vet du inte vad det står för och innebär? Du är inte ensam, men så är du förmodligen inte i reklambranschen heller.
DOOH står för “Digital Out Of Home”. Det handlar om digitala reklamytor – ytor där det är enkelt att skifta det reklambudskap som förmedlas. Tänk dig till exempel folk som pendlar till jobbet dagligen. De står alltid vid samma hållplats eller station och väntar, en på morgonen och en på sena eftermiddagen. Tror du att de efter ett tag ens märker den där reklamaffischen som hängt uppe i flera veckor?
DOOH – i ständig förändring
Det är klart att de inte gör det. Men det är då som DOOH kommer in i bilden och förändrar situationen i ett enda slag. Ja, man kan till och med säga att DOOH ständigt förändrar situationen. Detta naturligtvis eftersom det är så enkelt att skifta det reklambudskap som ges.
Vi människor är ju sådana att när vi uppfattar en rörelse eller förändring, även om det så bara är i ögonvrån, så riktar vi vår uppmärksamhet dit. Därför blir det självklart att reklam som är i ständig förändring kommer att få mycket mer uppmärksamhet än en sällan utbytt affisch.