Så gör du när du vill växa utomlands
Att driva ett företag är både roligt och spännande. Ibland kan det bli lite väl spännande. Att vara ansvarig för att företaget går framåt kan vara en ganska tung börda. Det positiva med det är att du har möjligheten att påverka ditt arbete. Som chef är det du som bestämmer. Varför inte rekrytera människor som kan göra jobbet åt dig? Att acceptera och rätt utnyttja människors olikheter och mångfald är en av hemligheterna till ett lyckat företagande.
Rekrytera mångfalden
Tur att vi är olika, även om vi gärna rekryterar någon som liknar oss själva, har man rapporterat om sedan en tid tillbaka. Då har de tittat på rekryteringarna och vilka man har valt och jämfört medge alternativ som man har haft att välja mellan. Det kanske krävs extra ansträngning att rekrytera någon som är annorlunda och som avviker får det du själv är van vid.
Förstå det nya landet för bästa kommunikation
Detta skrivet med tanke på att den dagen du behöver växa utomlands, då är det viktigt att rekrytera eller köpa in tjänsten där du kan kommunicera på det landets språk och sätt att kommunicera. Ibland behöver man mer än bara en tolk eller översättare, ibland behöver man de som är experter på det nya landets kultur, mentalitet och vad som går hem.
Sälj in dina varor och produkter
För att kunna etablera sig i ett nytt land krävs det att man verkligen kan sälja in sina varor och produkter. Den som är duktig på att sälja, kan ju sälja in begagnad gröt, om det så krävs. Det är ju inte produkterna i sig som är det viktiga även om det underlättar om det är bara produkter, som även säljaren kan vara stolt över. Att ha en duktig säljarkår är mycket viktig, kanske onödigt att påpeka detta men alltid bra att upprepa.
Följ upp och säkerställ kvaliteten
Inget seriöst företag lämnar saker åt slumpen. Är du noggrann med kvaliteten följer du upp produkterna som du har sålt och säkerställer att de utvecklas åt rätt håll och att ditt företag alltid håller vad det lovar, oberoende om det handlar om att tillverka sopkvastar, aktier eller karameller. Att vilka utveckla företaget är en viktig drivkraft. Endast den som står still riskerar att stagnera. Den som rör på sig och utvecklas säkerställer att företaget går framåt.
Se till att du syns på alla digitala plattformar
Bill Gates, världens rikaste man och med en global framgång, sa en gång att det finns två typer av företag. Det är antingen de som har en framtid på internet. Sedan finns det de med ingen framtid alls. Det är på många sätt sant. Ska du marknadsföra ditt företag gäller det att du finns och syns där människorna är, och allt fler är på internet. De använder nätet både på sina datorer, i sina mobiler och laptops, läsplattor och sociala medier. Det är där du och ditt företag ska finnas.