Tips när du ska göra en reklambroschyr
Vi överöses med information i det moderna samhället, inte minst reklam som strömmar emot oss från en mängd olika kanaler i princip dygnet runt. På TV och radio, på nätet, på reklamskyltar i stan, i tidningar, bara för att ta några exempel.
Reklamen är överallt, och det blir förstås allt svårare att nå igenom i bruset. Konkurrensen är mördande och ska man sammanfatta det hela enkelt är det så att den som har störst marknadsföringsbudget också har störst möjlighet att nå ut med sitt budskap.
I ett sådant överbelastat medie- och reklamlandskap är det väl helt bortkastat att trycka upp en gammaldags reklambroschyr och försöka väcka intresse med den? Nej, det behöver det inte alls vara, trycksaker har fortfarande en plats på marknaden, men kvalitetskraven på dem blir allt högre, om man vill att det fungera som en effektiv marknadsföringskanal. I den här artikeln kommer vi att komma med några tips på vad man bör tänka på när man trycker upp en reklambroschyr.
Hitta ett professionellt tryckeri i Stockholm
Detta är förstås grundbulten i det hela – att man anlitar ett tryckeri i Stockholm som kan leverera högsta kvalitet vad gäller såväl den tekniska biten som den grafiska formgivningen. Håller man inte måttet på dessa grundläggande områden är allt det övriga arbetet i princip bortkastat. Nu kanske du tänker att du sett en massa kampanjer med trycksaker som sett hafsiga och amatörmässiga ut, men ändå fått fram sitt budskap på ett effektivt vis? Men tro oss när vi säger att det ligger en massa tankearbete och yrkeskunnande bakom sådana trycksaker – den amatörmässiga framtoningen är bara ett knep.
Förmedla rätt budskap
Ytterligare ett fundament när man trycker en reklambroschyr, ja i alla typer av reklam och marknadsföring. Har du inte rätt budskap i din kampanj spelar det ingen som helst roll hur flashig och elegant trycksaken som produceras är – det blir bara yta utan innehåll, och det imponerar inte på någon. Framförallt lockar det inte till köp, utan kan snarare vara ”avtändande” för många.
Exakt hur du ska formulera ditt budskap kan vi såklart inte säga, men vi vill poängtera vikten av att lägga tid och kraft på detta. Det måste vara något som gör potentiella köpare av dina produkter eller tjänster intresserade. Det måste väcka uppmärksamhet på ett snabbt och konkret vis och även locka till aktion.
Det är mycket att tänka på som synes, och ett smart tips är att vända sig till en reklambyrå och få hjälp med kampanjen av dem.
Hitta din målgrupp
Som nämnts ovan finns det en mängd olika marknadsföringskanaler att välja bland numera, och det gäller att säkerställa att en tryckt reklambroschyr är den rätta vägen att gå för att nå fram till just din målgrupp, oavsett om det är bingospelande pensionärer eller hippa ungdomar som gillar att åka skateboard.
Återigen är det svårt att komma med konkreta råd – det är så många faktorer som spelar in i varje enskilt fall – men att en noggrann målgruppsanalys är nödvändig råder det absolut inga tvivel om. Och i en sådan analys ingår förstås att ta reda på om den tänka marknadsföringskanalen – i vårt fall en trycksak – är den rätta.
Även på detta område kan man ta in professionell hjälp med stor erfarenhet och kunskap och vad som fungerar på vilka typer av människor. Via en målgruppsanalys kan man även få hjälp med hur man ska utforma broschyren grafiskt och tekniskt för att kunna presentera sitt budskap på bästa vis.