Är hotellbranschen på väg att dö ut?
Som investerare så måste man leta där ingen annan väljer att titta. Man ska även se till var folk tidigare lagt pengar, men slutat att göra så av olika skäl – det är ofta där man kan hitta de riktigt fina guldkornen. Att folk ger upp en bransch är en sak som man ska ta som ett litet plus. Detta då företagen inom det berörda branschen ofta är utvecklade och, förhoppningsvis, redo att ta nästa steg.
Ett steg som ivriga investerare inte har tid att vänta in; men där väntetiden och lite is i magen kan ge e stor belöning och en rejäl avkastning i framtiden. Samtidigt så ska man försöka hålla sig kall då det kommer till nya branscher. Idag räcker det för många företag att använda ordet Tech för att få investerare att slå hål på spargrisen och kasta pengar över företaget i fråga. Detta står ofta i vägen för rationellt och logiskt tänkande samt ett noggrant analyserande. Vi ger ett exempel.
Idag så ser många att hotell är på väg att dö ut. Dyra lösningar, dyrt boende, undermålig service, bristfällig teknik och annat anges som skäl. Istället är det snabba bokningar som gäller – gärna med lite urban känsla och snabba lösningar. Att boka hemma hos någon annan person är ett exempel på detta. Visst; det är billigare, det är mer genuint och det kanske känns äkta – men hur länge håller det? Vi skulle istället säga att hotellen kommer att komma tillbaka – och att det är lösningarna inom teknologin som du ska satsa på.
Satsa stort på hotell-TV
Vad kräver du av en hotellvistelse? För många så finns det inga andra krav än ett okej rum, en skön, nybäddad säng, en rejält tilltagen frukost samt en hotell-TV på rummet av en större modell. Det senare är intressant då man ser att många hotell har börjat uppdatera sina lösningar gällande en hotell-TV. Fler och fler väljer bort de äldre systemen och de klassiska betaltjänsterna. Det ligger inte i synk med tidens anda. Istället så ser man en hotell-TV som en del i sin service.
För en gäst så innebär detta en möjlighet att koppla upp sig mot tv:n i fråga – man kan chroma och se de tv-serier man vill genom sin laptop. Man kan även koppla upp sig mot olika möten – perfekt för en affärsresa. Och: man kan sköta all typ av kommunikation med hotellet genom sin hotell-TV. Det innebär att man kan beställa roomservice, taxi, väckning, lämna in notiser om middagen – allergier exempelvis – och att man kan sköta externa bokningar från sängen (ett bord för två på en populär restaurang i staden).
Friskt vågat – hälften vunnet
Primärt så handlar det alltså om att A) investera i företag som tar fram teknik för att underlätta en hotellvistelse – exempelvis då som leverantörer eller utvecklare av hotell-TV – och B) försöka klura ut hur lång tid det tar innan alla hotell hoppar på tåget och inser att de gamla systemen och metoderna är förlegade.
Ju snabbare punkt B kommer – desto snabbare kommer också avkastningen och desto större blir den. Hotellbranschen är inte död, den andas bara lite tyngre och rossligare än tidigare.