Därför lönar sig investeringar i miljövänliga bussar

Många länder arbetar febrilt just nu för att ställa om sin kollektiva trafik till en mer miljövänlig trafik. Det är en grannlaga uppgift där kostnader, det långsiktiga arbetet och vinningarna ska ställas mot varandra. Här handlar det ju inte bara om de ekonomiska fördelarna utan här måste man lägga in andra värden i variablerna när man ska räkna ut nyttan av miljövänligare elbussar. Tar man befolkningstäta landet Kina som exempel, har redan två sätter i landet förändrat hela sin kollektiva trafik till elbussar och eltaxibilar. Där är det städerna Shenzhen och Shanghai som har gått över till elbussar i sin kollektiva trafik. I Europa har endast 1,6 procent av alla bussar bytts ut mot elbussar och i USA endast 0,5 procent bytts ut. Därför finns det ett stort behov att möta för att kunna ställa om till miljövänligare elbussar.

Elbussar som slår rekord med långa sträckor

Tesla har varit ett företag som har tagit fram både elbil och förarlös bil. Här har Tesla även tagit fram elbuss som har slagit rekord och som klarade 108 mil på en laddning. Så långt har ingen annan buss gått – tills det amerikanska företaget Proterra slog rekordet med sina 162 mil. Det är en buss, kallad Katalys E2-buss med ett massivt litiumjonbatteri med kapacitet på 660 kilowattimmar, som motsvarar Chevrolet Bolt modeller, skriver nyteknik.se. Priserna på litiumbatterier har sjunkit med 72 procent sedan 2010, menar tidningen.

– Vi tror att kollektivtrafiken kommer att vara först med att helt och hållet gå över till elfordon, säger Ryan Popple, Proterras VD i ett pressmeddelande.

Även Stockholm utreder elbussar i sin bussflotta

I Stockholm har man inlett utredning om man ska låta hela bussflottan gå över till elbussar i stället för de biogasbussar som man kör med på Stockholms gator. Utredningen ska vara klar i år. Efter det ska politikerna ta ställning till om det är en hållbar väg för Stockholms busstrafik. Även om bussarna i dag går på biogas, är det förbränningsmotorerna man vill komma åt. Det avger fortfarande partiklar och kväve. Med elbussar skulle man kunna få bort allt det.

Skulle man ta fram fler elbussar skulle även privatpersoner kunna hyr buss utan att göra sig skyldig till miljöförstörande aktiviteter. Det är en hel del som hyr bussar till olika utflykter och aktiviteter. Skolresor görs oftast med en hyr buss, man hyr buss till företags event. Med en elbussflotta skulle bussarna bli miljövänliga och inte orsaka dåligt samvete. Elbussar har så här långt inte visat några svagheter.