Ska personalen flytta utomlands?
Ska du växa utomlands? Många gånger när det går bra för företagen kan det vara enda sättet att växa. Om marknaden hemma i Sverige är mättad kan en tillväxt utomlands vara enda sättet. Det kan egentligen gälla för nästan vilken bransch som helst. Har man en begränsad marknad hemma, kan tillväxten ske utomlands istället. Egentligen är en svenska marknaden ganska liten, i alla fall som man jämför med till exempel den kinesiska hemmamarknaden, eller något annat lands hemmamarknad med större befolkning än den vi har i Sverige. Då kan en utlandsflytt vara på sin plats.
Japan testar produkterna först på hemmamarknaden
I Japan, testar man alla produkter först på den egna hemmamarknaden innan man går vidare och lanserar dem utomlands. På så sätt säkerställer man en så lite ekonomisk förlust som möjligt. Har man en trygg hemmamarknad gör en flopp utomlands inte lika stor skada som om man inte hade haft en hemmamarknad som är trogen mot den nya produkten. På liknande sätt gör man även i Sydkorea. Har de väl en hemmamarknad som har köpt de nya produkterna vågar man sig på en utlandslansering. Det är ett mycket tryggt och safe sätt att lansera nya produkter. Tyvärr har vi i Sverige inte lika stor hemmamarknad att luta oss tillbaka mot. Här tar marknaden slut hemma mycket snabbare vilket ger att vi är tvungna att anser våra produkter snabbare utomlands.
På plats behöver man personal för marknadsföringen
Det är i till exempel de tillfällena som man är tvungen att lanser produkterna utomlands. Och det är många svenska produkter som har lyckats väl utom Sverige. Vi tänker här på flertalet Ikeamöbler som verkligen har gjort succé i USA, i Japan, Kina och i andra delar av världen som har en stor grupp medelklass, som är intresserad av billiga men snygga möbler. Även Hennes & Mauritz, som har liknande koncept som Ikea; billiga kläder men ändå som följer modet. Många just i den välbärgad medelklassen är intresserade av att kunna köpa kläder billigt men som ändå andas mode.
Så gör man om man sänder personal utomlands
Det viktigaste är ett kontor som personalen kan utgå från när personalen ska lansera produkterna utomlands. Det viktigaste är marknadsföringen, och att man har så stor produktstock att man kan möta en större efterfråga. Logistiken måste också finns på plats innan man kan dra igång marknadsföring och försäljning. Numera kan man med möjligheterna till transport, ha lagret var som helst i världen, egentligen. Då kan man satsa på marknadsföring och logistik. Även personalen ska ha bostäder som de kan bo i. Då kan företaget satsa på att köpa in ett visst antal bostäder där man kan bereda personalen plats.